جهادگرسایبری سرو قامتان(دشتی)

جهادگرسایبری سرو قامتان(دشتی)

جهادگرسایبری سرو قامتان(دشتی)

جهادگرسایبری سرو قامتان(دشتی)

جهادگرسایبری سرو قامتان(دشتی)

جهادگرسایبری سرو قامتان(دشتی)

پیام های کوتاه
تبلیغات
رزمنده مجازی مجموعه قرآنی حکیم ویژه معجزه حفظ قرآن کریم تیشرت محرم تیشرت های مشکی تیشرت های شهیدان تیشرت های بزرگان اسلام تیشرت های مذهبی تیشرت های مناسبتی MP3 Player بی سیم قلم خش گیر ماشین آموزش جامع فوتبال منچستر ویندوز 8 نسخه نهایی (MRT) ميزبان مارکت ميزبان مارکت ميزبان مارکت ميزبان مارکت تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
طبقه بندی موضوعی
پیوندها
آخرین مطالب

"اخوان‌المسلمین، تحولات امروز، چالش‌های پیش رو "

خامه‌یار: اخوانی‌ها با قدرت گرفتن در مصر از اصول خود فاصله گرفتند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: نداشتن برنامه‌ای منسجم، سازشکاری و به کار نگرفتن احزاب و گروه‌ها از مهترین عوامل سقوط اخوان‌المسلمین در مصر بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خامه‌یار، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کویت و کارشناس مسائل خاورمیانه که در نشست تخصصی "اخوان‌المسلمین، تحولات امروز، چالش‌های پیش رو "که در سالن کنفرانس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار ی‌شد، با بیان اینکه تحولات اخیر مصر تنها مرحله دیگری از تاریخ پر فراز و نشیب اخوانی‌ها بوده البته من از آنها حمایت نمی‌کنم ،اما این به معنای پایان کار اخوان نیست، گفت: باید بگویم از عوامل سقوط مرسی و همکارانش پیامد کارهای اخوانی‌ها بود.

وی افزود: اخوانی‌ها از ابتدای انقلاب مصر سقوط کردند چرا که از همان ابتدا راه سازشکاری و اعتماد به دیگران را در پیش گرفته بودند هر چند اخوانی‌ها قبل از پیروزی شعارهای بسیاری را سر داده بودند ولی بلافاصله پس از پیروزی انقلاب مصر از اعتقادات و اصول خود دور شدند که همین امر نیز باعث سقوط آنها شد.

خامه‌یار با اشاره به اینکه اخوان‌المسلمین قبل از پیروزی انقلاب مصر صحبت از وحدت اسلامی و حمایت از فلسطین می‌کرد، خاطرنشان کرد: با شکست اخوانی‌ها در این کشور وحدت‌گرایی میان جوامع اسلامی نیز متزلزل شد؛ این در حالی است که اخوانی‌ها در گذشته همواره از صحبت‌های حسن‌البنا مبنی بر وحدت‌گرایی دم می‌زدند و مخالف اختلاف میان شیعه و سنی بودند. برای اثبات این امر می‌توان به فشارهایی که در زمان جنگ تحمیلی به یکی از مرشدهای اخوانی وارد شده بود تا در رابطه با جنگ موضع‌گیری کند اشاره کرد که او با وجود تمام اصرارها برای ناسیونالیستی خواندن و یا جنگ بین شیعه و سنی دانستن جنگ تحمیلی او حاضر به موضع‌گیری نشد و در کل مواضع مثبتی را از وقایع داشت.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کویت ادامه داد: بعد از زمامداری مرسی در مصر و قدرت گرفتن اخوان‌المسلمین در این کشور اخوانی‌ها تلاش کردند تا با زد و بند با کشورهای دیگر بتوانند حکومت خود را ادامه دهند ولی نتیجه رفتارهای آنها این شد که در خارج از کشور چهره‌ای زشت از مصر نمایش داده شد که بی‌سابقه بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییر موضع دولت مرسی و اخوانی‌ها پس از روی کار آمدن در مصر نسبت به فلسطین گفت: اخوانی‌ها حتی قبل از مهاجرت فلسطینی‌ها و تشکیل دولت رژیم صهیونیستی کمک‌های مالی و نیروهای زیادی را برای حمایت از مقاومت فلسطینی‌ها انجام می‌دادند و به طور کلی مصر از ابتدا نقش مهمی را در مقاومت مردم فلسطین ایفا می‌کردند ولی شاهد بودیم که نه تنها با روی کار آمدن اخوانی‌ها در مصر سفارت رژیم صهیونیستی در این کشور تعطیل نشد بلکه برخلاف تمام انتظارها در قرار داد کمپ‌دیوید نه تجدیدنظری صورت گرفت و نه تعدیلی.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: مساله‌ای که باعث شگفتی همه شده بود نامه مرسی به شیمون پرز بود که در آن او را دوست بزرگ خود خوانده بود و برایش آرزوی موفقیت کرده بود. هرچند که آنها با بیان اینکه این نامه دیپلماتیک بوده آن را توجیه کردند ولی بازهم دیدیم که شگفتی‌آفرینی‌های دولت مرسی پایان نپذیرفت و آنها تنها راه رفت و آمد فلسطینی‌ها را که یک تونل بود را هم از بین بردند و حتی کمبود دارو و بسیاری دیگر از مسائل در مصر را به گردن مردم غزه انداختند.

خامه‌یار خاطر نشان کرد: قطع رابطه مصر با سوریه نیز یکی دیگر از اشتباهات اخوانی‌ها در مصر بود؛ چرا که این اعمال با اهداف اخوانی‌ها همخوانی نداشت و حتی می‌توان گفت چنین اقداماتی کار غیر اخوانی‌ها بود.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کویت در پایان با اشاره به عوامل سقوط اخوان‌المسلمین در مصر گفت: ‌این سقوط از مجموعه‌ای از عوامل تشکیل می‌شود. یکی از این مسائل کم‌تجربگی مرسی و ویژگی‌های شخصیتی او بود زیرا مرسی و اخوان کاملا تحت تاثیر شیوه‌های سازشکارانه و تسامح قرار داشتند. از سوی دیگر اخوانی‌ها قبل از پیروزی اعلام کرده بودند که از سایر احزاب نیز در کشور استفاده می‌کنند ولی با روی کار آمدن، تمام وعده‌های خود را فراموش کردند و از همه مهتر نداشتن برنامه منسجم از سوی اخوانی‌ها بود چرا که آنها برای مهار بحران‌های مصر هیچ برنامه‌ریزی نداشتند و معتقد بودند همین که آزادی دارند تا عقایدشان را منتشر کنند کافی است و در مجموع همه این عوامل باعث شد که اخوانی‌ها در مصر شکست بخورند.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۱۸
admin

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">